Manuel de Falla

Uiterlijk naar zijbalk verplaatsen verbergen
Manuel de Falla
Manuel de Falla y Matheu
Volledige naam Manuel María de Falla y Matheu
Geboren 23 november 1876
Overleden 14 november 1946
Land Vlag van Spanje Spanje
Nevenberoep muziekpedagoog, pianist
Instrument piano
Leraren José Tragó, Felipe Pedrell, Maurice Ravel, Claude Debussy, Paul Dukas
Belangrijkste werken Noches en los jardines de España, El sombrero de tres picos, El amor brujo, La Vida Breve, El Retablo de Maese Pedro
(en) IMDb-profiel
(en) Allmusic-profiel
(en) Last.fm-profiel
(en) Discogs-profiel
(en) MusicBrainz-profiel
Portaal  Portaalicoon   Muziek

Manuel María de Falla y Matheu (Cádiz, 23 november 1876Alta Gracia, Argentinië, 14 november 1946) was een Spaanse componist.

Levensloop

Vanaf eind jaren 1890 studeerde de Falla muziek aan het Real Conservatorio Superior de Música de Madrid in Madrid, piano onder José Tragó en compositieleer onder Felipe Pedrell. Door de invloed van Pedrell raakte De Falla geïnteresseerd in de autochtone Spaanse muziek, vooral de flamenco uit Andalusië en meer specifiek de cante jondo, waarover hij het geschrift El cante jondo publiceerde (1922). De invloed hiervan wordt aangetroffen in zijn gehele oeuvre. Zijn eerste belangrijke werk was een opera (zarzuela) in één akte, La vida breve uit 1905, die pas in 1913 in première ging.

Van 1907 tot 1914 verbleef De Falla in Parijs, waar hij werd beïnvloed door componisten zoals Maurice Ravel, Claude Debussy en Paul Dukas. In die tijd schreef hij weinig muziek. Veel van zijn werken ontstonden bij zijn terugkeer naar Madrid tegen het begin van de Eerste Wereldoorlog. Hij schreef toen een aantal van zijn bekendste werken als Noches en los jardines de España, El amor brujo en El corregidor y la molinera, dat na een bewerking bekend werd als El sombrero de tres picos.

Van 1921 tot 1939 woonde hij in Granada, waar hij onder meer El retablo de maese Pedro schreef. De klavecimbelpartij daarin schreef hij voor Wanda Landowska. In zijn muziek nam de invloed van de Spaanse volksmuziek af en kwam neoclassicistische invloed tot uiting.

In 1939 vertrok De Falla naar Argentinië, waar hij in Alta Gracia in 1946 overleed.

Composities

Werken voor orkest

Werken voor banda (harmonieorkest)

Muziektheater

Opera's
Voltooid in titel aktes première libretto
1918-1919 Fuego fatuo op thema's van Frédéric Chopin 3 aktes M. Martínez Sierra
1919 - 1922 El Retablo de Maese Pedro 1 akte 23 maart 1923, Sevilla, (concertversie);
25 juni 1923, Parijs, (toneelversie)
naar Miguel de Cervantes Saavedra
El ingenioso cavallero Don Quixote de la Mancha
Zarzuelas
Voltooid in titel aktes première libretto
1900 La Juana y la Petra,
o La casa de tócame Roque
1 akte J. Santero naar Ramón de la Cruz
1902 Los Amores de la Inés 1 akte 1902, Madrid Emilio Dugi
1903 La Cruz de Malta,
(samen met: Amadeo Vives)
Gaspar Fernando Coll
1903 El Cornetín de Órdenes,
(samen met: Amadeo Vives)
3 aktes
1903-1904 El Prisionero de Guerra,
(samen met: Amadeo Vives)
3 aktes Carlo Goldini
1913 La Vida Breve 1 akte; 2e versie: 2 aktes, 4 taferelen 1 april 1913, Nice, Théâtre du Casino;
2e versie: 14 november 1914, Madrid (Spaans)
Carlos Fernández-Shaw;
2e versie: rev. door Paul Milliet
1901-1902 La Limosna de amor 1 akte José Jackson Veyán
Balletten
Voltooid in titel aktes première libretto choreografie
1915 El Amor Brujo, escenas gitanas de Andalucía 1 akte 1925, Parijs Gregorio Martínez Sierra
1919 El sombrero de tres picos 2 delen 1919, Londen gebaseerd op een novelle van Pedro Antonio de Alarcón
naar El corregidor y la molinera

Vocale muziek

Cantates Werken voor koor Liederen

Kamermuziek

Werken voor piano

Werken voor gitaar

Publicaties

Mediabestanden Bibliografische informatie