Voorwaardelijk ontstaan



Het internet is een onuitputtelijke bron van kennis, ook als het gaat om Voorwaardelijk ontstaan. Eeuwen en eeuwen van menselijke kennis over Voorwaardelijk ontstaan zijn in het net gegoten, en worden nog steeds in het net gegoten, en juist daarom is het zo moeilijk om er toegang toe te krijgen, omdat we plaatsen kunnen vinden waar de navigatie moeilijk of zelfs onuitvoerbaar kan zijn. Ons voorstel is dat u geen schipbreuk lijdt in een zee van gegevens betreffende Voorwaardelijk ontstaan en dat u alle poorten van wijsheid snel en efficiënt zult kunnen bereiken.

Met dat doel voor ogen hebben wij iets gedaan dat verder gaat dan het voor de hand liggende, namelijk het verzamelen van de meest actuele en best uitgelegde informatie over Voorwaardelijk ontstaan. We hebben het ook zo ingedeeld dat het gemakkelijk te lezen is, met een minimalistisch en aangenaam ontwerp, wat zorgt voor de beste gebruikerservaring en de kortste laadtijd. We maken het u gemakkelijk, zodat u zich alleen maar zorgen hoeft te maken over het leren van alles over Voorwaardelijk ontstaan! Dus als je denkt dat we ons doel bereikt hebben en je al weet wat je wilde weten over Voorwaardelijk ontstaan, dan zouden we je graag terugzien in deze kalme zeeën van sapientianl.com wanneer je honger naar kennis weer is aangewakkerd.

Het afhankelijk ontstaan of ontstaan in afhankelijkheid ( skr .: Prattya-samutpda ; pi .: Paicca-samuppda ) wordt in het boeddhisme beschouwd als een wet die door de historische Boeddha is ontdekt . Het legt uit hoe de pijnlijke keten van wedergeboorten tot stand komt en hoe deze moet worden verbroken. Omdat de wet wordt beschreven door twaalf schakels, wordt ze ook wel de 'twaalfkoppige keten van afhankelijk ontstaan' genoemd ( Skr .: dvdaa-nidna, dvdaâga prattya-samutpda, dvdaa-prattya-samutpda ).

Tekstpassage uit de Pali Canon

Op dat moment was de Gezegende aan de voet van de Bodhiboom in Uruvel aan de oever van de Nerañjara-rivier, net volledig ontwaakt. Dus de Gezegende zat zeven dagen met gekruiste benen aan de voet van de Bodhiboom en ervoer het geluk van de verlossing.

Aan het begin van het eerste deel van de nacht dacht de Gezegende na over de ketting van afhankelijk opkomen voorwaarts en achterwaarts: het ontstaat afhankelijk van:

Onwetendheid - activiteiten,
activiteiten - bewustzijn,
bewustzijn - lichaam en geest,
van lichaam en geest - zesvoudig (sensorisch) bereik,
zesvoudig (sensorisch) bereik - aanrakingen,
aanrakingen - voelen,
voelen - dorst,
dorst - grijpen ,
van grijpen - worden,
van worden - geboorte,
vanaf geboorte - ouderdom, dood, verdriet, ellende, pijn, lijden en wanhoop.
Op deze manier ontstaat al dit leed.

Door de volledige ontbinding en vernietiging van onwetendheid lossen de activiteiten op,
door de ontbinding van de activiteiten lost het bewustzijn op,
door de ontbinding van het bewustzijn lossen lichaam en geest op,
door de ontbinding van lichaam en geest lost het zesvoudige op (zintuigen ) gebied,
door het zesvoudige (sensorische) gebied op te lossen lost de aanraking op,
door op te lossen lost het gevoel op,
lost het gevoel op,
lost de dorst op , lost de dorst op, lost op ,
door de ontbinding van het begrijpen,
steeds oplost , door de ontbinding van het worden, geboorte oplost,
door de ontbinding van geboorte, ouderdom, dood, verdriet, ellende, pijn, lijden en wanhoop op te lossen.
Op deze manier verdwijnt het hele lijden.

Aangezien de Gezegende deze stand van zaken had erkend, sprak hij destijds deze zin uit:

Wanneer de waarheid echt opkomt in een ijverige, mediterende, nobele persoon, dan verdwijnen alle twijfels voor hem, omdat hij de wet van conditionaliteit ziet. '

De twaalfkoppige ketting van afhankelijk ontstaan

De twaalfschakelketting, waarbij afhankelijk van het voorgaande altijd het volgende ontstaat, hier in zijn eenvoudigste en meest voorkomende vorm:

  1. Niet weten, onwetendheid, onwetendheid (Skr.: , avidy , pi.: Avijj - "niet weten", "onwetendheid"). Dit punt heeft betrekking op onwetendheid over de vier edele waarheden en het onpersoonlijke proces van afhankelijke oorsprong. Dit creëert ...
  2. Formaties / ontwerpen / formaties / voorbereiding, intentie om te handelen (skr.: saskra , pi.: Sankhra - "voorbereiding", "productie", "verwerking", "decoratie", "vermalen", "zorg", "onderwijs"; " Correctheid , correctheid , perfectie ). Samen met onwetendheid creëert het karma . De formaties worden ook wel karmische formatiekrachten genoemd. Ze kunnen gezond zijn (skr.: Kuala , pi.: Kusala ), niet gezond (skr.: Akuala , pi.: Akusala ) of noch-gezond-noch-niet-gezond. De Sanskra vormt de basis voor de ...
  3. Bewustzijn (Skr.: , vijñna , pi.: Viññana - herkenning als kennis in de zin van "juiste kennis", "kennis") dat het potentieel heeft voor hernieuwde identificatie. Daarna ...
  4. Spiritualiteit en lichamelijkheid (Skr.: , nmarpa , pi.: Nmarpa - naam en vorm, naam en vorm) zijn alles wat de spirituele en fysieke aard van een pasgeborene vormt. Geest en lichaam ontstaan voorwaardelijk samen en conditie ...
  5. de zes sensorische poorten (Skr.: , ayatana , pi.: salyatana - "uit de zes yatana "). Ogen (zien), oren (horen), neus (geur), tong (smaak), lichaam (aanraking) en geest (denken). Dit creëert ...
  6. Contact ( Skr .: , spara ,; pi.: Phassa - "iets aanraken", "roeren", "iets doordringen", "aanraken"). Objectbewustzijn ontstaat afhankelijk van het zintuig / de geest en de zinsobjecten / de geest- objecten . De bijeenkomst van de drie formuliercategorieën wordt "contact" genoemd. Bijvoorbeeld: oog + vorm en kleur + oogbewustzijn = oogcontact. Contact maakt ...
  7. Sensatie (Skr.: , vedan , pi.: Vedan - "perceptie", "sensatie", "emoties", "lijden", "pijn"). De drie soorten gewaarwordingen zijn: 1. aangenaam, 2. onaangenaam, 3. niet-aangenaam-noch-onaangenaam. Uit de sensatie komt voort ...
  8. Verlangen, verlangen (Skr.: , tara , pi.: Tanh - "dorst", "hebzucht", "verlangen", ook wel t genoemd ). Dit gaat over het verlangen om de 'ik wil' of 'ik wil niet' geest te zijn, te worden of te identificeren. Door verlangen ontstaan ...
  9. Vastklampen, denken, grijpen, identificeren (Skr .: , pi.: Updna ). Het verhaal van het 'waarom' van verlangen, het onderscheidende bewustzijn van ik en de mijne , alle gedachten, ideeën, concepten en ideeën. Dit creëert ...
  10. Zal verwerken / gewoonte neigingen (Skr: , pi:.. Bhava ) - zowel karmische acties ( kamma-bhava ) en hun effecten ( upapatti-bhava ), met vele wezen er om te vertalen. Een soort persoonlijk archief van gebruikelijke reacties. Deze leiden tot ...
  11. Geboorte (Skr.: , pi.: Jti - "geboorte", "familie", "vorm van bestaan die wordt bepaald door geboorte", "soort", "klasse", "kaste") van een geestelijke, verbale daad of fysieke aard of geboren worden in een nieuw bestaan ( wedergeboorte ). Door de geboorte is er ...
  12. Ouderdom en dood, pijn en jammerklacht, lijden, verdriet en wanhoop (skr .: jarmaranaokaparidevadukhadaurmanasyopys , pi.: Jarmrana sokaparidevadukkhadomanassupys ).

Volgens de Pali-canon is de erkenning van het voorwaardelijke samenkomen het resultaat van de meditatieve beoefening van de historische Boeddha en vormt samen met de vier nobele waarheden de centrale boeddhistische leerstelling. Het inzicht in deze wet betekende voor het ontwaken van de Boeddha (Skr., Pi.: Bodhi ), of zijn bevrijding ( Skr .: Vimukti , pi.: Vimutti ). De ketting verklaart het menselijke wordingsproces zonder toevlucht te nemen tot de ideeën van een schepper of een eeuwig zelf. Elke term wordt bepaald door het voorgaande en een voorwaarde voor het volgende. Het kan onder verschillende aspecten worden geanalyseerd, bijvoorbeeld in termen van tijd of functie:

In termen van tijd behoren leden 1-2 tot het vorige leven, terwijl leden 3-10 de voorwaarden (3-7) en vruchten (8-10) van het huidige leven vertegenwoordigen. 1112 maken deel uit van het toekomstige leven. Dit verklaart de cyclus van wedergeboorten .

In functionele termen: leden 23 zijn potentiëlen, leden 47 zijn onpersoonlijke eigenschappen van het fysieke lichaam en de geest van elk bewust wezen, 811 zijn de persoonlijke aspecten.

Terwijl de Boeddha in de vroege verhandelingen van de Pali Canon verwijst naar het verlangen of de 'dorst' (pi .: tanha ) als de oorzaak van verstrengeling in de cyclus van het bestaan ( samsra ), benadrukt hij later onwetendheid (pi. : avijj ) zodat er voor hem twee onderling afhankelijke oorzaken van lijden zijn. De twaalfkoppige ketting van oorzaken combineert dienovereenkomstig de laatste twee oorzaken van lijden (11-12) in één concept.

De beschrijvingen van Theravada en Mahyna komen grotendeels, maar niet volledig, overeen. De verschillen betreffen alleen de vorming van termen. Terwijl voor de Theravada het niet- zelf van de Dhamma's (momenten van bewustzijn) wordt vertegenwoordigd in het afhankelijke samen ontstaan , verwijst het Mahyna naar de leegte van alle verschijnselen. De Mdhyamika's , 'vertegenwoordigers van de leer van het midden', stellen daarom de twaalfkoppige keten van afhankelijk ontstaan als geheel gelijk aan leegte ( Skr .: nyat ).

literatuur

  • Buddha Gautama: Samyutta Nikaya, Grouped Collection . Verlag Beyerlein & Steinschulte 2007. ISBN 978-3-931095-16-1 .
  • Nyanatiloka (vert.): Handbook of Buddhist Philosophy. Abhidhammattha-Sangaha. Hoofdstuk 8: Compendium van voorwaarden . Jhana Verlag , Uttenbühl 1995, ISBN 3-931274-00-4 .
  • Khensur Jampa Tegchok: Leegte en afhankelijk ontstaan. De essentie van boeddhistische filosofie . Diamant Verlag , München 2004, ISBN 3-9807572-7-7 .
  • Erich Frauwallner: filosofie van het boeddhisme . 4e editie, Akademie Verlag , Berlijn 1994
  • PA Payutto: Dependent Origination - The Buddhist Law of Conditionality . Buddhadamma Foundation , Bangkok 1994-1999, ISBN 974-89148-2-8 .
  • Ñnavra Thera: Opmerkingen over Dhamma en andere geschriften. Vertaald uit het Engels door Bhikkhu Mettiko. Verlag Beyerlein & Steinschulte 2007, ISBN 978-3-931095-63-5 .
  • Samanera Bodhesako: Verandering - ervaren vergankelijkheid in het licht van de leer van de Boeddha , in: The track of truth - Three Buddhist essays. Vertaald uit het Engels door Kay Zumwinkel, Jhana Verlag 2001, ISBN 3-931274-20-9 .
  • Fritz Schäfer: Realiteit volgens de leer van de Boeddha . Verlag Beyerlein & Steinschulte 2007, ISBN 978-3-931095-60-4 .
  • Thnissaro Bhikkhu: de vorm van lijden. Een studie van afhankelijke co-arising. Tot uw beschikking, 2008
  • De XIV Dalai Lama Tenzin Gyatso : The Buddha's Teaching of Dependent Origination. De oorsprong van lijden en de weg naar bevrijding. Dharma Edition , Hamburg 1996, ISBN 3-927862-27-4 .

web links

Individueel bewijs

  1. Mahvagga - I. The Great Department, Chapter 1: The Awakening [1] op palikanon.com
  2. Majjhima Nikya 148. De zes groepen van zes - Chachakka Sutta [2] op palikanon.com
  3. Paticcasamuppda. De 'voorwaardelijke opkomst' [3] op palikanon.de

Opiniones de nuestros usuarios

Jolanda Albers

Ik vond de informatie die ik vond over Voorwaardelijk ontstaan zeer nuttig en plezierig. Als ik een 'maar' zou moeten zetten, zou dat misschien zijn dat het niet inclusief genoeg is in zijn formulering, maar voor de rest is het geweldig., Het artikel over Voorwaardelijk ontstaan is zeer nuttig en plezierig

Andrea Bouwman

Dit bericht over Voorwaardelijk ontstaan heeft me een weddenschap gewonnen, wat minder om het een goede score te laten.

Arthur Martens

Ik dacht dat ik alles al wist over Voorwaardelijk ontstaan, maar in dit artikel kwam ik erachter dat sommige details waarvan ik dacht dat ze goed waren, toch niet zo goed waren. Bedankt voor de informatie

Henk Van Vugt

Eindelijk! Tegenwoordig schijnt het dat als ze je geen artikelen van tienduizend woorden schrijven, ze niet blij zijn. Heren content schrijvers, dit IS een goed artikel over Voorwaardelijk ontstaan