Belangrijke Duitsers (postzegelserie)



Het internet is een onuitputtelijke bron van kennis, ook als het gaat om Belangrijke Duitsers (postzegelserie). Eeuwen en eeuwen van menselijke kennis over Belangrijke Duitsers (postzegelserie) zijn in het net gegoten, en worden nog steeds in het net gegoten, en juist daarom is het zo moeilijk om er toegang toe te krijgen, omdat we plaatsen kunnen vinden waar de navigatie moeilijk of zelfs onuitvoerbaar kan zijn. Ons voorstel is dat u geen schipbreuk lijdt in een zee van gegevens betreffende Belangrijke Duitsers (postzegelserie) en dat u alle poorten van wijsheid snel en efficiënt zult kunnen bereiken.

Met dat doel voor ogen hebben wij iets gedaan dat verder gaat dan het voor de hand liggende, namelijk het verzamelen van de meest actuele en best uitgelegde informatie over Belangrijke Duitsers (postzegelserie). We hebben het ook zo ingedeeld dat het gemakkelijk te lezen is, met een minimalistisch en aangenaam ontwerp, wat zorgt voor de beste gebruikerservaring en de kortste laadtijd. We maken het u gemakkelijk, zodat u zich alleen maar zorgen hoeft te maken over het leren van alles over Belangrijke Duitsers (postzegelserie)! Dus als je denkt dat we ons doel bereikt hebben en je al weet wat je wilde weten over Belangrijke Duitsers (postzegelserie), dan zouden we je graag terugzien in deze kalme zeeën van sapientianl.com wanneer je honger naar kennis weer is aangewakkerd.

Significant Germans is een Duitse definitieve postzegelserie die verscheen van 1961 tot 1965 en tot circa 1966 in gebruik was.

Er zijn 16 waarden van de Deutsche Bundespost en 15 waarden van de Deutsche Bundespost Berlin . De 90 Pfennig- editie ontbreekt in de Berlin- serie  , de waarden verschillen verder alleen in de extra letters "Berlin"; Basiskleur, motief en waarde zijn hetzelfde.

Filatelisten maken een onderscheid tussen 27 federale Duitse uitgiften, aangezien er twee postzegels zijn (5 en 70 Pfennig) met ernstige kleurverschillen en sommige postzegels zijn gedrukt op twee soorten papier.

Motief en drukproces

Om een bruikbare basisvorm te vinden, werd aan vier kunstenaars gevraagd experimenten te doen met de portretten van Robert Bosch , Gerhart Hauptmann en Albert Einstein . Vier ontwerpen werden ontvangen van grafisch ontwerpers Hans Michel en Günther Kieser . Paul Dietrich en Bert Jäger deden elk drie suggesties, Herbert Kern droeg elf pagina's bij. De beoordeling ging vooral over het vinden van een vorm die niet alleen het moeilijke probleem van het portretteren op een manier die bij het merk past, zou oplossen, maar ook zou garanderen dat een uniform, gesloten, maar ook tegelijkertijd levende rij ontstaat. Het voor de hand liggende gevaar van eentonigheid en schematische uniformiteit moest vanaf het begin worden uitgebannen. Toch moest de uniforme norm worden gehandhaafd.

Het werk van de grafici Hans Michel en Günther Kieser toonde tot op zekere hoogte de eigenschappen die leidden tot het ontstaan van echte merken. Beeld en schrift groeien naar elkaar toe in hun rangschikking naar elkaar en in de lijnen om een structuur te vormen die nauw verwant is aan de munt. De kunstadviesraad stelde daarom voor, en kreeg zo de goedkeuring van de federale minister van Post, om deze kunstenaars de opdracht te geven om de volledige reeks te ontwerpen. De nieuwe merken moesten nog voldoen aan een technische eis met betrekking tot hun gebruik in de toen moderne oprichtmachines. Voor deze automatische briefopstelling werd een fluorescerend additief toegevoegd aan het kwetsbare postzegelpapier, waarvan het effect afhing van de juiste verhouding tussen bedrukte en onbedrukte delen. Om deze relatie tot stand te brengen, moesten de geselecteerde ontwerpen worden herwerkt. De vorm van een sterke lijst die een bijna vierkant gebied voor het portret omsluit, bleek nuttig.

De eenkleurige postzegels werden zowel op rollen als in vellen gedrukt . Sommige postzegels waren ook verkrijgbaar in postzegelboekjes . De lagere coupures (tot en met 25 Pf) werden gedrukt in hoogdruk , de andere coupures (vanaf 30 Pf) werden in diepdruk geproduceerd .

bijzonderheden

Zoals bij veel postzegels die op rollen en vellen worden gedrukt, vormen horizontale paren en marginale stukken van de postzegels een bijzonder verzamelgebied van de filatelie. Ze kunnen worden gebruikt om aan te tonen dat deze postzegels uit een vel komen; sommige hiervan worden aanzienlijk hoger verhandeld dan individuele merken. Er zijn tal van kleurschakeringen binnen deze definitieve serie. Bij twee waarden in de Bondsrepubliek Duitsland zijn de verschillen zo groot dat telkens twee varianten worden gecatalogiseerd.

In 1961 introduceerde de Deutsche Bundespost fluorescerend papier om stempels vervalsingsbestendig en herkenbaar voor postzegelmachines te maken. Delen van de eerste drukken werden nog op gewoon papier gedrukt. Het verschil is alleen zichtbaar met een UV-testlamp . De Berlijnse edities werden uitsluitend gedrukt op fluorescerend papier.

Oorspronkelijk was er ook een 3-DM-postzegel met het motief van Albert Einstein gepland. De uitvoerder van Einstein sprak dit plan tegen. De Deutsche Bundespost moest daarom afzien van het uitgeven van de Einstein-postzegel. De hachelijke situatie was des te meer betreurenswaardig toen publicaties in de Deutsche Soldatenzeitung zich in polemische vorm hadden uitgesproken tegen het "Einstein-handelsmerk". Daarom werd nadrukkelijk benadrukt dat deze publicaties de motiefwijziging niet hebben geïnitieerd of beïnvloed. Als motief moet nu een hoofdfoto van de componist Jacques Offenbach worden gebruikt . Deze kwestie kwam echter niet opnieuw aan de orde, aangezien het ministerie in een persbericht uit 1960 aankondigde dat de grote merkwaarden in de toekomst zouden ophouden te bestaan, aangezien er nauwelijks behoefte aan is met de toenemende contante frankering van pakketten door postzegelmachines.

Voor testdoeleinden is het Einstein- essay geproduceerd op fluorescerend papier met het watermerk 5. Deze proeven worden in de Michel-catalogus vermeld met P1 in de kleur donkerbruin rood, P2 in blauw en P3 in smaragdgroen. De waarde opdruk is 25 pfennigs voor alle merken. P1 is bekend met en zonder handstempel Entwertet, de andere alleen met handstempel.

Lijst met problemen en motieven

Elke postzegel in de serie toont een belangrijke Duitse persoonlijkheid. De waarden werden gesorteerd op de geboortedata van de afgebeelde personen. Albertus Magnus, geboren in de 12e eeuw, werd afgebeeld op de uitgifte van 5 pfennig, en Gerhart Hauptmann, geboren in 1862, op de hoogste waarde van 2 DM.

Deze regeling werd met Franz Oppenheimer verbroken tot de aanvullende waarde van 90 pfennigs; een persoonlijkheid had moeten worden geëerd die werd geboren tussen 1777 (het geboortejaar van Kleist) en 1797 (het geboortejaar van Droste-Hülshoff).

De waarden Bund en Berlin verschijnen tegelijkertijd. Alle uitgaven werden ongeldig op 31 december 1970.

Michel catalogusnummers met een y aan het einde duiden op fluorescerend papier, een x gloeit niet onder een UV-lamp; de aanvullende aanduiding "a" of "b" geeft kleurvarianten aan.

Afbeelding
FRG
Foto
Berlijn
Omschrijving Waarden in
penningen
Datum van publicatie Outputvorm
( B fibrinogeen, R Ollen,
M diktes H eftchen)
Wo nee.
Bund,
Berlijn
Kleur- en papiervarianten (uitvoervorm)
DBP 1961 347 Albertus Magnus.jpg DBPB 1961199 Albertus Magnus.jpg Albertus Magnus 5 18 september 1961 (B, R, MH) Alleen
Berlijn (B, R)
347ya,
199
347x papier zonder fluorescentie (B, R)
347yb (6 juli 1965) bruinachtige olijf in plaats van bruine olijf (MH)
DBP 1961 348 Elisabeth van Thüringen.jpg DBPB 1961200 Elisabeth van Thüringen.jpg Elisabeth van Thüringen 7e 3 augustus 1961 (B, R) 348y,
200
348x papier zonder fluorescentie (B, R)
DBP 1961349 Johannes Gutenberg.jpg DBPB 1961201 Johannes Gutenberg.jpg Johannes Gutenberg 8e 3 augustus 1961 (B)
Berlijn ook (B, R)
349y,
201
349x papier zonder fluorescentie (B)
DBP 1961 350 Albrecht Dürer.jpg DBPB 1961202 Albrecht Dürer.jpg Albrecht Dürer 10 15 juni 1961 (B, R, MH) 350y,
202
350x papier zonder fluorescentie (B, R)
DBP 1961351 Martin Luther.jpg DBPB 1961203 Martin Luther.jpg Martin Luther 15e 18 september 1961 (B, R, MH) Alleen
Berlijn (B, R)
351y,
203
351x papier zonder fluorescentie (B, R)
DBP 1961352 Johann Sebastian Bach.jpg DBPB 1961204 Johann Sebastian Bach.jpg Johann Sebastian Bach 20e 28 juni 1961 (B, R, MH) Alleen
Berlijn (B, R)
352y,
204
352x papier zonder fluorescentie (B, R)
DBP 1961353 Balthasar Neumann.jpg DBPB 1961205 Balthasar Neumann.jpg Balthasar Neumann 25e 7 oktober 1961 (B, R) 353y,
205
-
DBP 1961354 Immanuel Kant.jpg DBPB 1961206 Immanuel Kant.jpg Immanuel Kant 30e 7 oktober 1961 (B) 354y,
206
-
DBP 1961355 Gotthold Ephraim Lessing.jpg DBPB 1961207 Gotthold Ephraim Lessing.jpg Gotthold Ephraim Lessing 40 28 juni 1961 (B, R) 355y,
207
355x papier zonder fluorescentie (B, R)
DBP 1961356 Johann Wolfgang von Goethe.jpg DBPB 1961208 Johann Wolfgang von Goethe.jpg Johann Wolfgang van Goethe 50 1 december 1961 (B) 356y,
208
-
DBP 1961357 Friedrich Schiller.jpg DBPB 1961209 Friedrich Schiller.jpg Friedrich Schiller 60 12 april 1962 (B, R) Alleen
Berlijn (B)
357y,
209
-
DBP 1961358 Ludwig van Beethoven.jpg DBPB 1961210 Ludwig van Beethoven.jpg Ludwig van Beethoven 70 1 december 1961 (B, R) 358ya,
210
358yb (november 1962),
zwartachtig blauwgroen in plaats van zwartachtig groen ( B, R)
DBP 1961359 Heinrich von Kleist.jpg DBPB 1961 211 Heinrich von Kleist.jpg Heinrich von Kleist 80 1 december 1961 (B) 359y,
211
-
DBP 1961 360 Franz Oppenheimer.jpg - Franz Oppenheimer 90 3 augustus 1964 (B) 360y,
-
-
DBP 1961 361 Annette von Droste-Hülshoff.jpg DBPB 1961 212 Annette von Droste-Hülshoff.jpg Annette von Droste-Hülshoff 1 DM 18 september 1961 (B) 361y,
212
-
DBP 1961 362 Gerhart Hauptmann.jpg DBPB 1961213 Gerhart Hauptmann.jpg Gerhart Hauptmann 2 DM 12 april 1962 (B) 362y,
213
-

Citaat

literatuur

web links

Commons : Serie Significant Germans  - Verzameling van afbeeldingen, video's en audiobestanden

Individueel bewijs

  1. ZPF 16/61, blz.605.
  2. ZPF 16/61, blz.606.
  3. ZPF: Heft 6/62, p.223.
  4. ZPF: Heft 6/62, p.224.
  5. Persbericht van het Bondsministerie voor Post en Telecommunicatie, nr. 2/1960, blad 3: "De nieuwe postzegelserie van de Deutsche Bundespost".
  6. Michel Germany Special 2004, Volume 2, p.914.

Opiniones de nuestros usuarios

Evert Van Dalen

Ik dacht dat ik alles al wist over Belangrijke Duitsers (postzegelserie), maar in dit artikel kwam ik erachter dat sommige details waarvan ik dacht dat ze goed waren, toch niet zo goed waren. Bedankt voor de informatie

Walter Van Vugt

Het is een goed artikel over Belangrijke Duitsers (postzegelserie). Het geeft de nodige informatie, zonder excessen