Beckmesser



Het internet is een onuitputtelijke bron van kennis, ook als het gaat om Beckmesser. Eeuwen en eeuwen van menselijke kennis over Beckmesser zijn in het net gegoten, en worden nog steeds in het net gegoten, en juist daarom is het zo moeilijk om er toegang toe te krijgen, omdat we plaatsen kunnen vinden waar de navigatie moeilijk of zelfs onuitvoerbaar kan zijn. Ons voorstel is dat u geen schipbreuk lijdt in een zee van gegevens betreffende Beckmesser en dat u alle poorten van wijsheid snel en efficiënt zult kunnen bereiken.

Met dat doel voor ogen hebben wij iets gedaan dat verder gaat dan het voor de hand liggende, namelijk het verzamelen van de meest actuele en best uitgelegde informatie over Beckmesser. We hebben het ook zo ingedeeld dat het gemakkelijk te lezen is, met een minimalistisch en aangenaam ontwerp, wat zorgt voor de beste gebruikerservaring en de kortste laadtijd. We maken het u gemakkelijk, zodat u zich alleen maar zorgen hoeft te maken over het leren van alles over Beckmesser! Dus als je denkt dat we ons doel bereikt hebben en je al weet wat je wilde weten over Beckmesser, dan zouden we je graag terugzien in deze kalme zeeën van sapientianl.com wanneer je honger naar kennis weer is aangewakkerd.

Een Beckmesser is een bekrompen, pedante criticus, genoemd naar de Neurenbergse Mastersinger en schrijver Sixtus Beckmesser in Richard Wagners opera Die Meistersinger von Nürnberg uit 1867.

Historisch rolmodel

De figuur van Beckmesser is gebaseerd op de historische Sixt Beckmesser, die waarschijnlijk in de 16e eeuw in Neurenberg woonde. Hans Sachs noemt hem in een meestersong uit 1527 als een van de "Twaalf Neurenbergse Meesters" of "gekozen Meesterszangers ":

De broer was Six Beckmesser,
de toon was lieflijk.

Een melodie van Sixt Beckmesser, de gouden toon , was nog bekend in Neurenberg in de 17e eeuw, en een nieuwjaarslied voor Maria gecomponeerd in deze melodie is bewaard gebleven.

Aangezien de naam Beckmesser nergens anders in de archieven voorkomt, is er reden om aan te nemen dat de naam van de meester "Sixt Beck" was en dat het achtervoegsel "-messer" een indicatie is van zijn beroep als messenmaker. De weduwe van een Sixt Beck wordt genoemd in de archieven van de stad Neurenberg in 1539; Verder bestond het Beck-bestek tot in de 17e eeuw.

De figuur van Beckmesser in Wagners opera

De figuur van Sixtus Beckmesser wordt traditioneel geïnterpreteerd als een parodie op de Weense muziekschrijver Eduard Hanslick , een vroege bewonderaar van Wagners muziek, die later een felle criticus werd en ook geen plezier vond in de Meistersingers . In de tweede versie van de opera noemde Wagner zijn personage, wat de karikatuur was van een muziekcriticus, "Veit Hanslich". Dat hij alleen de persoon Hanslick wilde karikaturen, wordt weerlegd door het feit dat Wagner de figuur al in al zijn latere kenmerken had gemaakt in zijn eerste schets voor zijn werk in 1845, toen hij Eduard Hanslick nog niet kende. Wagner zelf droeg bij aan de legende dat Beckmesser Hanslick bedoelde door de mythe die hij verspreidde dat Hanslick zichzelf onmiddellijk herkende in Beckmesser en beledigd reageerde. Niets hiervan wordt echter gedocumenteerd in Hanslick's recensies. De moeder van Hanslick kwam uit een vooraanstaande Praagse koopmansfamilie van joodse afkomst.

Wagner portretteerde Beckmesser als een personage dat strikt volgens de regels denkt, academisch conservatief is en zich aan de letter van de regels houdt en niet in staat is tot zijn eigen artistieke prestaties en creativiteit. Dus probeert hij de gevonden melodie onveranderd te houden, en dwingt later ook de tekst van zijn concurrent Walther von Stolzing die hij heeft gestolen, die hij niet begrijpt en ten onrechte overneemt.

De afgelopen tijd heeft met name Walter Jens geprobeerd de figuur van Beckmesser te rehabiliteren, die een noodzakelijk tegenwicht vormt voor Sachs en Stolzing: "De gemeentesecretaris moet op het podium blijven, hij is nog steeds nodig!" heeft uitdrukking gevonden in een aantal regisseurswerk .

Afgezien daarvan is het karakter van Beckmesser duidelijk verwant aan Shakespeare's Malvolio in de komedie What you want . Beckmesser lijkt in veel opzichten op Malvolio tot in de details van de plot, omdat hier een buitenstaander en excentriekeling slecht wordt gespeeld.

Beckmesser harp

Tijdens zijn nachtelijke optreden voor Pogners huis in het tweede bedrijf, begeleidt Beckmesser zijn meestersong voor Eva op een luit . De zanger speelt de geplukte luitnoten op het podium op een stom instrument en wordt begeleid door een harp in de orkestbak. Wagner stelde zich een instrument voor met een klank die zo dicht mogelijk bij die van de luit lag en liet er een kleine harp met stalen snaren voor maken. Deze "Beckmesser-harp", die slechts door één fabrikant uit Duitsland wordt aangeboden, wordt vandaag de dag nog steeds door enkele operahuizen gebruikt. Waar zo'n harp niet beschikbaar is, wordt een gemanipuleerde harp gebruikt, waarvan de snaren gedempt zijn met stroken papier.

Giacomo Puccini gebruikte een soortgelijk effect in de opera La fanciulla del West met een harp "met papier tussen de snaren" om een banjo na te bootsen.

Beckmesser - een karikatuur van joden

Sixtus Beckmesser werd en wordt bij verschillende gelegenheden gezien als een antisemitische karikatuur: Wagner probeerde het zingen van de joodse synagoge te parodiëren in Beckmessers mislukte liedjes. Daarnaast wordt Beckmesser af en toe in verband gebracht met Grimm's sprookje De jood in de doorn , vooral vanwege de tekstregels

In een doornenhaag,
verteerd door afgunst en verdriet,
moet hij zich daar verstoppen,
de winter grimmig gepantserd,

die verwijzen naar Beckmesser in zijn functie als marker in de "Gemerk".

Dit is in tegenspraak met het feit dat noch de voornaam Sixt (us), noch de achternaam Beckmesser, noch de functie van gemeentesecretaris als specifiek joods worden beschouwd. Verschillende uitgesproken sympathieke figuren in de opera - met name Hans Sachs, zijn leerling David, Magdalena en Eva Pogner - hebben daarentegen joods-bijbelse voornamen, waarnaar het libretto in drie gevallen expliciet verwijst.

Beckmessers zang wordt eerder geïnterpreteerd als een parodie op de Franse opera met zijn accentuering, in tegenstelling tot de tekst, aldus Wagner, en het Italiaanse belcanto met zijn coloratuur. In zijn slotrede, Despise Me Not Me, waarschuwt Hans Sachs voor Franse dampen met Franse snuisterijen, niet voor Joden of Joodse dingen .

De o.a. De beschuldiging van Theodor W. Adorno dat Beckmesser, Mime en andere negatief getekende personages uit Wagners opera's joodse karikaturen waren, is herhaaldelijk besproken in publicaties en op wetenschappelijke symposia over Wagners antisemitisme en wordt nog steeds anders beoordeeld.

Wagners tweede vrouw Cosima Wagner schreef in haar dagboek op 14 maart 1870 dat Joodse kijkers tijdens een optreden van Meistersinger in Wenen protesteerden tegen de Beckmesser's prijs die op de Festwiese zong omdat ze zich gekwetst voelden door de karikaturale afbeelding van de buitenstaander, die ze met voldoening vond: "Volledige overwinning van de Duitser".

Uitdrukking

Het zelfstandig naamwoord Beckmesserei (1920), het werkwoord beckmessern (midden 20e eeuw) en het adjectief beckmesserisch kwamen voort uit de naam Beckmesser . De term wordt vandaag nog steeds gebruikt als een educatieve parafrase voor ijverig en bekrompen geloof in regels, inclusief Korinthisch poepen .

web links

Wiktionary: Beckmesser  - verklaringen van betekenissen, woordoorsprong, synoniemen, vertalingen

Individueel bewijs

  1. ^ Ulrich Müller, Oswald Panagl: Ring en Graal. Teksten, commentaren en interpretaties van Richard Wagners "The Ring of the Nibelung", "Tristan and Isolde", "The Mastersingers of Nuremberg" en "Parsifal". Würzburg 2002, pp. 286288, zie ook Google Book
  2. Hellmut Rosenfeld: De historische meesterzanger Sixt Beckmesser en het meestersong. In: Euphorion, Zeitschrift für Literaturgeschichte 47 (1953), pp. 271-280
  3. zie zijn standpunt over de meesterzanger Bernhard Woerdehoff: National nach Noten. In: Die Zeit 28/1996.
  4. Het gips brokkelt af bij de Duitse Singers Association. In: Der Standard , 27 september 2009, over de enscenering van de Opera van Graz .
  5. ^ Richard Wagner Festival. Boo-concert bij regiedebuut in Bayreuth. (over het regiedebuut van Katharina Wagner ) In: Die Welt , 25 juli 2007.
  6. Focus op Wagner en de strip. Bewerkt door Udo Bermbach , Dieter Borchmeyer , Hermann Danuser en anderen, nummer 1, Königshausen & Neumann, 2007, p.56. ISBN 978-3-8260-3714-6
  7. Birgit Heise, Thierry Gelloz: Muziekinstrumenten voor Richard Wagner. Aanvullende opmerkingen op de catalogus "Gouden klanken in de mystieke grond" . S. 12 f . ( uni-leipzig.de [PDF]). Muziekinstrumenten voor Richard Wagner. Aanvullende opmerkingen over de catalogus Golden Sounds in the Mystical Ground ( Memento van 5 oktober 2013 in het internetarchief )
  8. Speciaal model Beckmesser. In: Horngacher concertharp constructie. Opgehaald op 29 december 2017 .
  9. Nicole Korzonnek: The Beckmessers Harp: Wagner klinkt als vervanging . In: concerti.de . 28 augustus 2017 ( concerti.de [geopend op 29 december 2017]).
  10. Libretto 1e bedrijf 3e scène , kort daarvoor [422]
  11. Libretto , Hans Sachs: 3e bedrijf 1e scène, [459] - [460], David: 1e bedrijf 1e scène, kort na [403], Eva Pogner: 2e bedrijf 6e scène, [442] - [443]
  12. Libretto 3e bedrijf 5e scène , [491] - [492]
  13. Jan Schleusener: Is de Beckmesser een Jood In: Die Welt , 26 juli 1999, geraadpleegd op 20 november 2017.
  14. ^ Ludger Hoffmann : Richard Wagner, Judentum in der Musik. Antisemitisme tussen Kulturkampf en Annihilation (PDF; 228 kB). In: Peter Conrady (red.): Fascisme in teksten en media: gisteren - vandaag - morgen Athena Verlag, Oberhausen 2004, blz.
  15. De zwarte weduwe - Wagners Cosima en Cosima's Wagner. In Walhall I live with me (3) , manuscript van een radio-uitzending op SWR2 van 23 mei 2013 (pdf), p. 9, geraadpleegd op 27 november 2014.
  16. Hellmut Rosenfeld:  Beckmesser (Peckmesser, Beck Messer), Six (t). In: New German Biography (NDB). Deel 1, Duncker & Humblot, Berlijn 1953, ISBN 3-428-00182-6 , p. 729 f. ( Gedigitaliseerde versie ).

Opiniones de nuestros usuarios

Harm Snijders

Ik werd getroffen door dit artikel over Beckmesser, ik vind het merkwaardig hoe goed gemeten de woorden zijn, het is als...elegant., Eindelijk, een artikel over Beckmesser

Robin Verweij

Eindelijk een artikel over Beckmesser dat makkelijk te lezen is., Bedankt voor deze post over Beckmesser

Miriam Veenstra

Mijn vader daagde me uit mijn huiswerk te maken zonder Wikipedia te gebruiken, ik zei hem dat ik het kon doen door op veel andere sites te zoeken. Gelukkig voor mij vond ik deze website en dit artikel over Beckmesser hielp me mijn huiswerk te voltooien. Ik kwam bijna in de verleiding om naar Wikipedia te gaan, want ik kon niets vinden over Beckmesser, maar gelukkig vond ik het hier, want toen keek mijn vader in mijn browsegeschiedenis om te zien waar ik was geweest. Kun je je voorstellen als ik in Wikipedia kom? Gelukkig vond ik deze website en het artikel over Beckmesser hier. Daarom geef ik jullie mijn vijf sterren

Elly Kamphuis

In deze post over Beckmesser_ heb ik dingen geleerd die ik niet wist, dus ik kan nu naar bed gaan