Beaumont Newhall



Het internet is een onuitputtelijke bron van kennis, ook als het gaat om Beaumont Newhall. Eeuwen en eeuwen van menselijke kennis over Beaumont Newhall zijn in het net gegoten, en worden nog steeds in het net gegoten, en juist daarom is het zo moeilijk om er toegang toe te krijgen, omdat we plaatsen kunnen vinden waar de navigatie moeilijk of zelfs onuitvoerbaar kan zijn. Ons voorstel is dat u geen schipbreuk lijdt in een zee van gegevens betreffende Beaumont Newhall en dat u alle poorten van wijsheid snel en efficiënt zult kunnen bereiken.

Met dat doel voor ogen hebben wij iets gedaan dat verder gaat dan het voor de hand liggende, namelijk het verzamelen van de meest actuele en best uitgelegde informatie over Beaumont Newhall. We hebben het ook zo ingedeeld dat het gemakkelijk te lezen is, met een minimalistisch en aangenaam ontwerp, wat zorgt voor de beste gebruikerservaring en de kortste laadtijd. We maken het u gemakkelijk, zodat u zich alleen maar zorgen hoeft te maken over het leren van alles over Beaumont Newhall! Dus als je denkt dat we ons doel bereikt hebben en je al weet wat je wilde weten over Beaumont Newhall, dan zouden we je graag terugzien in deze kalme zeeën van sapientianl.com wanneer je honger naar kennis weer is aangewakkerd.

Beaumont Newhall (geboren 22 juni 1908 in Lynn , Massachusetts , 26 februari 1993 in Santa Fe , New Mexico ) was een Amerikaanse auteur , fotograaf , kunst- en fotohistoricus en curator . Hij speelde een belangrijke rol bij het opzetten van de fotografie-afdeling van het Museum of Modern Art (MoMA) in New York en was de eerste directeur van 1940 tot 1947. Samen met zijn vrouw, Nancy Wynne Newhall (19081974), publiceerde de fotohistoricus talrijke werken over de geschiedenis en ontwikkeling van fotografie . Newhalls eerste werk, Geschichte der Photographie ( History of Photography: From 1839 to the Present ), gepubliceerd in 1937, werd een hoog aangeschreven standaardwerk.

Leef en handel

Beaumont Newhall wilde oorspronkelijk film en fotografie studeren, maar moest de overstap naar kunstgeschiedenis maken omdat deze cursussen niet bestonden aan Harvard University . Hij studeerde aan Harvard, de Sorbonne in Parijs en het Courtauld Institute of Art in Londen . Op Harvard had de kunsttheoreticus Paul J. Sachs een grote invloed op Newhall. Na zijn afstuderen in 1931 werkte Newhall een korte periode in het Philadelphia Museum of Art en als assistent op de afdeling decoratieve kunst van het Metropolitan Museum of Art, en werd hij in 1935 benoemd tot bibliothecaris bij het MoMA. Onder Newhall groeide de bibliotheek van het jonge museum aanzienlijk. In 1936 trouwde Newhall met de kunststudente Nancy Wynne. Nancy had gestudeerd aan de Art Students League of New York en had, net als Beaumont, een bijzondere interesse in fotografie. Beiden moeten hun hele leven intensief omgaan met de esthetische , creatieve en maatschappijkritische aspecten van fotografie, haar geschiedenis en interpretatie.

In 1937 accepteerde Newhall een uitnodiging van de toenmalige directeur van het MoMA, Alfred Barr Jr. , om Retrospective Photography 18391937 te cureren . Begeleidend ontworpen Newhall uitgebreide tentoonstellingscatalogus History of Photography ( History of Photography was) de eerste keer dat de technische en artistieke aspecten van fotografie chronologisch werden samengevat en door critici en publiek zowel geprezen als gerespecteerd werden. De succesvolle catalogus verscheen in datzelfde jaar in boekvorm en werd al snel een regelmatig bijgewerkt standaardwerk. Het retrospectief werd in 1938 gevolgd door de tentoonstellingen American Photographs van Walker Evans en in 1940 War Comes over the People, een verhaal geschreven met de lens van Therese Bonney , dat tot stand kwam onder invloed van de Tweede Wereldoorlog . Ondertussen was Newhall bezig met het opbouwen van de fotografie-afdeling van het museum, waarvan het eerste directoraat in 1940 was. Samen met fotograafvriend Ansel Adams ontstond eind 1940 de tentoonstelling Sixty Photographs , de eerste tentoonstelling van de nieuwe fotografieafdeling van het MoMA.

Toen de VS de oorlog ingingen, meldde Newhall zich bij Europa voor luchtverkenning en zo kreeg de fotograaf Edward Steichen, die in opdracht van de Amerikaanse marine was aangesteld om oorlogspropagandistische tentoonstellingen te houden, de overhand bij het MoMA. Er waren discrepanties tussen Steichen en Newhall, uiteindelijk trad Newhall in 1947 af en nam Steichen de opvolger over (tot 1962).

In 1948 werd Beaumont Newhall de eerste curator van het George Eastman House in Rochester , New York . Hij bekleedde de functie tot 1958 en werd uiteindelijk benoemd tot directeur. In de volgende twee decennia breidde hij het International Museum of Photography in het George Eastman House uit tot wat toen de grootste collectie creatieve fotografie was. In 1971 nam hij ontslag en wijdde zich samen met zijn vrouw Nancy vooral aan kunsthistorische en kunstkritische overwegingen over fotografie. Door de jaren heen hebben de Newhall samen een diepgaande privécollectie bijgedragen, ze hechten zich aan het geschonken College van Santa Fe in New Mexico en aan het hart van waar Beaumont en Nancy Newhall Library waren.

Newhall stierf op 84-jarige leeftijd in zijn huis in Santa Fe, New Mexico; uit zijn huwelijk met Nancy had een zoon, Theo Christopher Newhall.

In 1972 werd Newhall gekozen tot lid van de American Academy of Arts and Sciences . In 1984 was hij een MacArthur Fellow .

Works (selectie)

  • Fotografie, 1839-1937. Museum of Modern Art, New York 1937.
  • Fotografie. Een korte kritische geschiedenis . Museum of Modern Art, New York 1938.
  • (met Lincoln Kirsten): The Photography of Henri Cartier-Bresson. Museum of Modern Art, New York 1947.
  • De geschiedenis van de fotografie van 1839 tot heden . Museum of Modern Art, New York 1949. Herziene uitgaven 1964, 1971, 1978 en 1982.
    • L'histore de la photographie depuis 1839 en jusqu'à nos jours. Bézier-prisma, Parijs 1967.
    • De geschiedenis van de fotografie van 1839 tot heden . Wecker & Warburg, Londen 1982.
    • Historia de la fotografia. Gustavo Gili, Barcelona 1984.
    • Geschiedenis van de fotografie. Schirmer / Mosel, München 1984 (evenals gelicentieerde uitgave voor de Wissenschaftliche Buchgesellschaft , Darmstadt 1984). Nieuwe edities 1989 en 1998.
  • (Ed., Met Nancy Newhall): Masters of Photography . George Braziller, New York 1958.
  • De Daguerreotype in Amerika . Duell, Sloan & Pearce, New York 1961. Herziene uitgave: New York Graphic Society, Greenwich 1968. Herdrukt in Dover, New York 1976.
  • Latent beeld. De ontdekking van fotografie. Doubleday, New York 1967.
    • L'immagine latente . Zanichelli, Bologna 1969.
    • De vaders van fotografie. Anatomie van een uitvinding. Heering, Seebruck am Chiemsee 1985.
  • Luchtcamera. De wereld vanuit de lucht en de ruimte. Hastings House, New York 1969.
  • (zoals red.): Photography: Essays & Images. Geïllustreerde lezingen in de geschiedenis van fotografie. Museum of Modern Art, New York 1980.
  • In het volle zicht. De foto's van Beaumont Newhall. GM Smith, Salt Lake City 1983.
  • Focus. Memoires van een leven in de fotografie. Bulfinch, Boston, Toronto, Londen 1993.

Herdenkingsuitgave voor Beaumont Newhall

  • Van Deren Coke (Ed.): Honderd jaar fotografische geschiedenis. Essays ter ere van Beaumont Newhall. University of New Mexico Press, Albuquerque (New Mexico) 1975.

web links

Individuele verwijzingen en bronnen

  1. Ansel Adams: Autobiography . Christian Verlag, München 1985, ISBN 3-88472-141-0 , p. 174 ff .
  2. ^ Adams: Autobiography , p.185
  3. ^ Adams: Autobiography , p.190
  4. Charles Hagen: Beaumont Newhall, a Historian Of Photography, Is Dead at 84. The New York Times , 27 februari 1993, geraadpleegd op 18 juni 2008 .

Opiniones de nuestros usuarios

Michiel Klein

Eindelijk! Tegenwoordig schijnt het dat als ze je geen artikelen van tienduizend woorden schrijven, ze niet blij zijn. Heren content schrijvers, dit IS een goed artikel over Beaumont Newhall

Suzanne Otten

Het is lang geleden dat ik een artikel over Beaumont Newhall_ op zo'n didactische manier geschreven heb gezien. Ik vind het leuk

Daniel Schipper

Geweldig bericht over Beaumont Newhall., Geweldig bericht over Beaumont Newhall.

Niels Sanders

Ik weet niet hoe ik bij dit artikel over Beaumont Newhall_ kwam, maar ik vond het erg leuk.