Beat generatie



Het internet is een onuitputtelijke bron van kennis, ook als het gaat om Beat generatie. Eeuwen en eeuwen van menselijke kennis over Beat generatie zijn in het net gegoten, en worden nog steeds in het net gegoten, en juist daarom is het zo moeilijk om er toegang toe te krijgen, omdat we plaatsen kunnen vinden waar de navigatie moeilijk of zelfs onuitvoerbaar kan zijn. Ons voorstel is dat u geen schipbreuk lijdt in een zee van gegevens betreffende Beat generatie en dat u alle poorten van wijsheid snel en efficiënt zult kunnen bereiken.

Met dat doel voor ogen hebben wij iets gedaan dat verder gaat dan het voor de hand liggende, namelijk het verzamelen van de meest actuele en best uitgelegde informatie over Beat generatie. We hebben het ook zo ingedeeld dat het gemakkelijk te lezen is, met een minimalistisch en aangenaam ontwerp, wat zorgt voor de beste gebruikerservaring en de kortste laadtijd. We maken het u gemakkelijk, zodat u zich alleen maar zorgen hoeft te maken over het leren van alles over Beat generatie! Dus als je denkt dat we ons doel bereikt hebben en je al weet wat je wilde weten over Beat generatie, dan zouden we je graag terugzien in deze kalme zeeën van sapientianl.com wanneer je honger naar kennis weer is aangewakkerd.

Zoals Beat Generation , een richting die in de Amerikaanse literatuur van na de Tweede Wereldoorlog wordt genoemd in de jaren vijftig. De bekendste auteurs zijn Jack Kerouac , Allen Ginsberg en William S. Burroughs .

geschiedenis

De term werd rond 1948 geïntroduceerd door Kerouac, die zijn sociale omgeving beschreef in een gesprek met John Clellon Holmes . Holmes publiceerde Go , een vroege roman over de beatgeneratie, en het manifest This Is the Beat Generation in de Sunday New York Times in 1952 . Het adjectief beat uit het jargon van criminelen, dat Herbert Huncke in de groep rond Kerouac, Ginsberg en Burroughs bracht, had de betekenissen "verslagen", "moe" en "vervallen", maar Kerouac bedacht ook de betekenissen "euforisch" ( opzwepende ) "gelukkig maken" ( zaligmakend ) en qua muziek, vooral Bebop , zelfs op de beat zijn ("in het ritme zijn").

Een kleine groep auteurs en hun vrienden een 'generatie' noemen, zou de bewering versterken dat ze representatief en belangrijk waren voor de ontwikkeling van een nieuwe stijl, waarbij ze de erfenis claimen van de verloren generatie rond Scott Fitzgerald en Ernest Hemingway tussen de wereldoorlogen.

De beatniks leefden onconventioneel en kenmerkten zich door hun spontaniteit en hun soms chaotische, maar vooral creatieve instelling. Zelfs als Kerouac de term Beat Generation in 1948 had bedacht, werd het pas eind jaren vijftig populair. Zijn gezaghebbende werk The Way ( On The Road ) werd pas in 1957 gepubliceerd Tegen die tijd had de Beat Generation al voet aan de grond gekregen in de mainstream. Haar invloed als de eerste 'moderne literaire subcultuur' loopt via de daaropvolgende alternatieve en maatschappijkritische culturele ontwikkelingen; directe opvolgers waren de politieke, intellectuele hippies van de oostkust, de yippies , vooral Ed Sanders wordt vaak genoemd als brug tussen de twee.

De bekendste werken waren Kerouacs roman Unterwegs ( On the Road ), het lange gedicht Howl , dat Ginsberg in 1955 op de Six Gallery presenteerde , en Burroughs' Naked Lunch . Howl en Naked Lunch stonden centraal in gerechtelijke procedures wegens vermeende godslastering en hielpen, door middel van vrijspraak, aan meer toegeeflijke publicatiemogelijkheden in de preutse Verenigde Staten.

De auteurs van de Beat Generation ontmoetten elkaar in New York City: Kerouac, Ginsberg, Burroughs en Gregory Corso , die zich in 1950 bij hen voegden. In New York publiceerden LeRoi Jones en zijn vrouw Hettie Jones later Beat Lyrik in hun literaire tijdschrift Ygen (1958-1962), L. Jones publiceerde ook zijn eerste eigen dichtbundel in 1961 in zijn totempers .

Halverwege de jaren vijftig verhuisden Kerouac en Ginsberg naar San Francisco, waar de San Francisco Renaissance zich ontwikkelde rond de bekende dichter en activist Kenneth Rexroth , de boekhandelaar en dichter Lawrence Ferlinghetti , Gary Snyder , Philip Whalen , William Everson ( broeder Antoninus ) en anderen. Ginsberg bracht bewust Howl naar buiten in Ferlinghetti's goedkope City Lights Pocket Poets- serie.

invloeden

  • Inspiratiebronnen voor de auteurs waren personages als Herbert Huncke in New York, die Burroughs in 1946 ontmoette, en Neal Cassady , de 'held' van On the Road .
  • Burroughs vrouw, Joan Vollmer, en andere vrouwen waren belangrijk voor de beatbeweging, maar ze werden lange tijd niet serieus genomen. Vrouwen waren zeker belangrijk voor LeRoi Jones, die zichzelf sinds 1967 Amiri Baraka noemt . Zijn eerste vrouw, Hettie Cohen, werkte hard voor het succes van haar man, en dichter Diane DiPrima was samen met hem redacteur van het literaire tijdschrift The Floating Bear . Ze is waarschijnlijk de bekendste beatschrijver.
  • de benadering van de improvisaties van de jazz en de "snelheid" van het moderne leven leidde tot experimenten in taal en stijl die moeilijk te reproduceren zijn in de Duitse vertaling: Kerouac's Subterraneans , Ginsbergs gedicht Howl
  • leven op het hoogtepunt van de Koude Oorlog
  • Ervaringen en experimenten met harddrugs: Burroughs' Naked Lunch ; de Schot Alexander Trocchi .
  • Rusteloos onderweg als een fundamentele levenservaring: Kerouacs On the Road , Lonesome Traveler .
  • Ontdekking van de natuur en het overwinnen van taboes (bijvoorbeeld vrije liefde ): Burroughs' The Wild Boys
  • Zen en boeddhisme , bemiddeld door Alan Watts en Gary Snyder , lopen door Kerouac's The Dharma Bums en Tristessa .
  • Noord-Afrika voor Brion Gysin en Burroughs. Gysin studeerde Japanse en Arabische kalligrafie.
  • Existentialisme v. een. Franse uitgaven: Albert Camus , Jean-Paul Sartre , Simone de Beauvoir
  • William Carlos Williams moedigde Allen Ginsberg aan om te schrijven. Williams was ook belangrijk voor Harold Norse , die ook WH Auden bewonderde.
  • Als avant-garde anticipeerden ze op veel onderwerpen van de hippiebeweging .

Beat literatuur in Duitsland

Vertalingen

On the Road van Jack Kerouac en Howl van Allen Ginsberg verschenen in 1959 in de Bondsrepubliek Duitsland, Das Geheul bei Limes en Unterwegs van Rowohlt . Gregory Corso, Gary Snyder, Ed Dorn, Michael McClure en vele andere dichters van Beat, San Francisco Renaissance en Black Mountain College waren te zien in 1961, door Klaus-Peter Dienst in zijn literaire tijdschrift Rhinozeros en door Gregory Corso en Walter Höllerer in de uitgebreide jongen bloemlezing Amerikaanse poëzie van Hanser. De Beat- collectie , die Burroughs, Ginsberg, Kerouac en Henry Miller, Norman Mailer en Mary McCarthy samenbracht, werd eind 1962 uitgegeven door Rowohlt, onder redactie van de oude nationale revolutionair Karl Otto Paetel . In hetzelfde jaar Kaddisch van A. Ginsberg en Naked Lunch van WS Burroughs bij Limes in Wiesbaden, daar in 1963 ook In the Fleeting Hand of Time met G. Corso-gedichten, vertaald door A. Ginsberg door de Finse dichter Anselm Hollo.

Van 1965 tot 1969 produceerde Carl Weissner zijn ondergrondse literaire tijdschrift Klactoveedsedsteen , waarin hij onder meer Charles Bukowski en avant-garde werken van WS Burroughs publiceerde . Ralf-Rainer Rygulla schreef undergroundgedichten voor de Berlijnse Oberbaumpresse in 1967 en Fuck You! in 1968 . bij Melzer uit, Jörg Schröder had daar in 1966 LeRoi Jones Roman Dante's System of Hell en zijn recentere essaybundel Way Out in Hate verslaan. Verplaatst van liberalisme naar Black Power . Rolf Dieter Brinkmann bewerkte de bloemlezing van gedichten Silver Screen voor Kiepenheuer & Witsch in Keulen (1969) en met Rygulla Acid , 1969 in maart. Schröder's Olympia Press-uitloper gepubliceerd Diane DiPrimas High! The Memories of a Beatnik Girl (New York, 1968) en de pornografie van Alexander Trocchi . G. Corso's roman The American Express (Parijs, 1961) was waarschijnlijk niet in het Duitse programma opgenomen. A. Trocchi's drugsroman Kain's Buch (1960) werd in 1967 door Insel gepubliceerd.

In 1970 bracht März dichtbundels uit van Michel McClure, Dunkelbraun en Gerard Malanga , Zelfportret van een dichter . Burroughs verknipte roman The Soft Machine werd in 1971 uitgegeven door Kiepenheuer & Witsch. A. Ginsberg's collectie Planet News (1969) en Gary Snyder's Maya (1972) waren in de Hanser-serie, Maro gepubliceerd in 1975, lang voordat een Amerikaanse uitgever, Harold Norses Beat Hotel , Brion Gysin in 1977 verscheen in Udo Breger's tijdschrift Soft Need . Udo Breger noteerde ook herinneringen aan zijn overleden vriend Ian Sommerville (1940-1976) in zijn tekstcollage op 23 februari 1988 (1989).

Tegenwoordig worden teksten van de Beat Generation in Duitsland bijna uitsluitend uitgegeven door Stadtlichter Presse , die een uitgebreide bibliotheek van de Beat Generation publiceert met zijn Heartbeats- serie , die voortdurend wordt uitgebreid. Reinhard Harbaum was halverwege de jaren zeventig al begonnen met het publiceren van zijn vertalingen van beat- en avant- gardeauteurs als altaQuito-specials in zijn eigen non-profitorganisatie.

Duitse ondergrondse literatuur

Brinkmann is tegenwoordig de beroemde Duitse popschrijver van die tijd, maar PG Hübsch in Frankfurt, Jürgen Ploog of Jörg Fauser waren in 1970 ook bekende Duitse cut-up and beat-auteurs: Ploog publiceerde in Melzer en in de Expanded Media Editions Udo Bregers , die kleinere teksten van onder meer WS Burroughs, A. Ginsberg, Mary Beach en Claude Pelieu, Sinclair Beiles en Charles Plymell . Fauser's eerste boek werd ook gepubliceerd door eme , het volgende door Maro Verlag , die andere Duitse auteurs publiceerde en ook Charles Bukowski . Peer Schröder schreef geïnspireerd door de literatuur van de beatliteratuur. In de jaren negentig volgden jonge schrijvers de oude geest van beat- en undergroundschrijvers met de sociale beatbeweging .

Filmische receptie

The Beat Generation en zijn hoofdrolspelers zijn het onderwerp van verschillende films: in 2010 produceerden Rob Epstein en Jeffrey Friedman Howl - Das Geheul, een experimentele documentaire film gebaseerd op Allen Ginsbergs gedicht Howl en de omstandigheden van de publicatie. In 2013 was Kill Your Darlings weer een film over het leven van Lucien Carr, Allen Ginsberg, Jack Kerouac, William S. Burroughs en andere vertegenwoordigers van de Beat Generation.

literatuur

  • Karl O. Paetel (red.): Beat. De bloemlezing. 2e editie. Maro Verlag, Augsburg 1993, ISBN 3-87512-218-6 .
  • Charis Goer: De nieuwe barbaren. Vroege ontvangst van de Beat Generation in West-Duitsland. In: Stefan Höppner, Jörg Kreienbrock (red.): De Amerikaanse goden. Transatlantische processen in Duitstalige literatuur en popcultuur sinds 1945 (= Linguae et Litterae. Volume 46). de Gruyter, Berlijn 2015, ISBN 978-3-11-030754-2 , blz. 47-64.
  • Bruce Cook : de beatgeneratie. De zonen van Charles Scribner, New York 1971, ISBN 0-684-12371-1 .
  • Elias Schneitter & Helmuth Schönauer (red.): Oostenrijkse Beat. 27 Oostenrijkse auteurs die worden geassocieerd met de "Beat". Editie BAES, Zirl 2018. ISBN 978-3950-441956 .

discografie

  • CD box The Beat Generation (Rhino Records 1992). Samengesteld door James Austin. Met audio-opnames van William Burroughs, Allen Ginsberg, Jack Kerouac en anderen.

web links

Commons : Beat Generation  - verzameling foto's, video's en audiobestanden

Individueel bewijs

  1. ^ Website van de Stadtlichter Presse . Ontvangen 4 augustus 2014.
  2. altaQuito Publications - Field Notes on Poetry , Frankfurter Rundschau-online van 19 oktober 2016.

Opiniones de nuestros usuarios

Bob Berg

Goed artikel over Beat generatie

Lisa Blom

Ik dacht dat ik alles al wist over Beat generatie, maar in dit artikel kwam ik erachter dat sommige details waarvan ik dacht dat ze goed waren, toch niet zo goed waren. Bedankt voor de informatie

Joris Boon

Geweldige ontdekking dit artikel over Beat generatie en de hele pagina. Het gaat rechtstreeks naar favorieten., Geweldige ontdekking dit artikel over Beat generatie en de hele pagina

Femke Albers

Soms als je op internet ergens informatie over zoekt, vind je artikelen die te lang zijn en die blijven doorgaan over dingen die je niet interesseren. Ik vond dit artikel over Beat generatie leuk omdat het to the point is en precies gaat over wat ik wil, zonder te verdwalen in nutteloze informatie., Het is een goed artikel over Beat generatie