In de wereld van vandaag is Openbaarheid een kwestie die grote relevantie heeft gekregen in de samenleving en een aanzienlijke impact heeft op verschillende aspecten van het dagelijks leven. Sinds zijn opkomst heeft Openbaarheid een groeiende belangstelling gewekt en voor intense debatten op verschillende gebieden gezorgd, waardoor het vandaag de dag een belangrijk gespreksonderwerp is geworden. Om Openbaarheid en zijn invloed op de wereld beter te begrijpen, is het essentieel om de verschillende dimensies ervan te analyseren en de meerdere perspectieven die in dit opzicht bestaan te verkennen. Daarom zullen we ons in dit artikel verdiepen in de wereld van Openbaarheid, waarbij we de oorsprong, evolutie en impact ervan op de hedendaagse samenleving onderzoeken.
Openbaarheid, ook wel publiciteit, is het algemeen bekend of toegankelijk zijn, zowel van informatie als andere diensten zoals openbaar vervoer, of slaat op de toestand van informatie die uitgebracht is, geopenbaard of gepubliceerd.
Het begrip neemt binnen communicatiewetenschap een belangrijke centrale plaats in. Het onderzoeksobject van communicatiewetenschap is massacommunicatie, ook wel openbare communicatie. Het begrip is verwant aan het Duitse begrip Öffentlichkeit, wat ruimer is dan het Nederlandse begrip. De letterlijke Nederlandse betekenis van het woord openbaarheid is het algemeen bekend of toegankelijk zijn. Stappers, Reijnders en Möller (1990:102) vinden dit te beperkt en geven een ruimere betekenis: "Het omvat zowel gedachten en ideeën als de personen die die gedachten hebben en uitwisselen, als een proces van uitwisseling".
Jürgen Habermas publiceerde in 1962 Strukturwandel der Öffentlichkeit waarin hij de laatste eeuwen van de West-Europese geschiedenis analyseerde en kwam tot een ideaaltype van 'openbaarheid', het liberale openbaarheidsmodel (zie Stappers et al., 1990). Habermas wordt gerekend tot de tweede generatie van de Frankfurter Schule, een stroming die zich bezighoudt met de zogeheten kritische theorie.
Habermas' artikel Öffentlichkeit (ein Lexikonartikel), dat verscheen in 1964, is te beschouwen als een gecondenseerde weergave van het liberale openbaarheidsmodel zoals dat in Strukturwandel der Öffentlichkeit werd behandeld. Habermas definieert het begrip Öffentlichkeit als een domein in ons maatschappelijke leven waarin zich zoiets als een openbare mening kan vormen. Bij de verdere uitwerking komen drie belangrijke elementen naar voren: