Heaven 17

In dit artikel gaan we Heaven 17 diepgaand analyseren, waarbij we de verschillende aspecten en mogelijke implicaties ervan onderzoeken. Heaven 17 is een onderwerp dat de afgelopen jaren de aandacht van velen heeft getrokken, en de relevantie en impact ervan kunnen niet worden onderschat. Op deze pagina's zullen we Heaven 17 vanuit verschillende perspectieven onderzoeken, vanaf de oorsprong tot het heden, inclusief de mogelijke toekomstige evoluties. We zullen zowel de meest positieve aspecten ervan als de uitdagingen die het met zich meebrengt behandelen, met als doel een compleet en evenwichtig beeld van Heaven 17 te bieden. Wij hopen dat deze analyse bijdraagt ​​aan het verrijken van de kennis over dit onderwerp en het bevorderen van een constructief debat eromheen.

Heaven 17
Heaven 17
Achtergrondinformatie
Jaren actief 1980 - heden
Oorsprong Sheffield, Engeland, Verenigd Koninkrijk
Genre(s) New wave, Synthpop
Label(s) EMI, Virgin Records, Sony BMG
Verwante acts The Human League, B.E.F.
Leden
Zanger Glenn Gregory
Zanger / keyboard Martyn Ware
Oud-leden
Zanger / keyboard Ian Craig Marsh
Officiële website
(en) Allmusic-profiel
(en) Discogs-profiel
(en) MusicBrainz-profiel
Portaal  Portaalicoon   Muziek

Heaven 17 is een synthpopband uit het Engelse Sheffield. Het trio bestaat uit Martyn Ware (keyboards), Ian Craig Marsh (keyboards) en Glenn Gregory (zang). De groep beleefde zijn hoogtijdagen aan het begin van de jaren 80.

Veel van de teksten van Heaven 17 laten een links georiënteerd engagement zien. De eerste single van de groep, We don't need this fascist groove thing, werd door BBC Radio 1 geboycot, omdat de tekst de Amerikaanse president Ronald Reagan zou belasteren.

Biografie

Ware en Marsh verlieten in 1980 The Human League om onder de naam British Electric Foundation (B.E.F.) voor zichzelf te beginnen. Na het aantrekken van leadzanger Glenn Gregory noemde het trio zich Heaven 17, naar de roman A Clockwork Orange van Anthony Burgess, waarin een popgroep met deze naam voorkomt. Als producers bleven Ware en Marsh de naam B.E.F. gebruiken. Samen met The Human League, die met een andere bezetting doorgingen, werden ze de pioniers van het gebruik van de drumcomputer in pop en ontwikkelden ze de dansbare synthpop die een van de stromingen binnen de new wave zou worden.

De eerste lp was Penthouse & Pavement (1981) (14 in de UK Album Chart), met daarop de hits (UK) We don't need this fascist groove thing en de clubhit The height of the fighting (ook bekend als He-La-Hu). De enige single die in Nederland de hitparades haalde, Temptation, was afkomstig van het tweede album, The Luxury Gap (1983). Met dit nummer werd in een aantal Europese landen een hit gescoord. De plaat werd destijds veel gedraaid op Hilversum 3 en bereikte de 27e positie in de Nederlandse Top 40 en de 25e positie in de Nationale Hitparade. In 1992 haalde een remixversie opnieuw de hitlijsten. Carol Kenyon is erop te horen als gastzangeres. De volgende twee singles van het album, Come Live with Me en Crushed by the Wheels of Industry, werden enkel op de Britse eilanden hits.

Het derde album, How Men Are (1984), leverde drie singles op, waarvan de laatste ...(And That's No Lie), zelfs in Engeland de hitparade niet meer haalde, maar in Nederland begin 1985 nog wel drie weken in de Verrukkelijke 15 stond. Van het vierde album, Pleasure One, flopte de eerste single Contenders, terwijl de tweede single Trouble wel weer een hitje werd in Engeland en Duitsland.

Hoewel de meeste van de muziek van de band werd opgenomen in de jaren tachtig, zijn ze sindsdien, vanaf 1997, af en toe weer bij elkaar geweest en verschenen er in 2005 en 2008 nieuwe albums. Ware werkte in 2004 ook samen met Vince Clarke op het nummer What Do I Want From You? van de housegroep Freeform Five.

Discografie

Albums

Album met eventuele hitnotering(en) in de Nederlandse Album Top 100 Datum van
verschijnen
Datum van
binnenkomst
Hoogste
positie
Aantal
weken
Opmerkingen
The Luxury Gap 1983 07-05-1983 22 10
How Men Are 1984 13-10-1984 26 6

Singles

Single met eventuele hitnotering(en) in de Nederlandse Top 40 Datum van
verschijnen
Datum van
binnenkomst
Hoogste
positie
Aantal
weken
Opmerkingen
Temptation 1983 18-06-1983 27 4 #25 in de Nationale Hitparade
Temptation (Brothers in Rhythm remix) 1993 16-01-1993 16 6 #18 in de Nationale Top 100
Single met hitnotering(en) in de Vlaamse Ultratop 50 Datum van
verschijnen
Datum van
binnenkomst
Hoogste
positie
Aantal
weken
Opmerkingen
Temptation (Brothers in Rhythm remix) 1993 23-01-1993 12 9

NPO Radio 2 Top 2000

Nummer met notering(en)
in de NPO Radio 2 Top 2000[noot 1]
'99'00'01'02'03'04'05'06'07'08'09'10'11'12'13'14'15'16'17'18'19'20'21'22'23
Temptation -1399-1349-1853------------------ -
  1. 1, 2, 3, … geeft de plaats aan; vet = hoogste notering. * = nummer was nog niet uitgekomen; - = nummer was niet genoteerd.

Trivia

  • Glenn Gregory en Martyn Ware zorgden als producers voor de comeback van Tina Turner door haar album Private Dancer te produceren.